Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 9 augusti 2023

1986 Paul Bara Millésime

(90 % pinot noir, 10 % chardonnay?)

 

24 november 2022 (hemma)

 


 

Det är inte ofta man stöter på en champagne från 1986, men den här flaskan hoppade fram och bet mig i näsan vid ett besök i en butik i Köpenhamn här för leden och den fick självklart följa med hem.

 

Årgångschampagnen från Paul Bara brukar vara ett säkert kort, men det är första gången jag dricker en flaska med den här åldern. Champagnen är långt bortom sitt optimala drickfönster, men den är samtidigt relativt pigg och det finns gott om bubblor kvar.

 

Doft: Kraftfull, mogen, kryddig och komplex. Efter hand uppstår klart brända toner. Inslag av svamp, smör, smörkola, kaffe, mörk choklad, kanel, lakrits och kex.

 

Smak: Mogen och frisk smak av övermogna äpplen, citron och mandarin. Kombinationen av en påtaglig syra och den relativt svaga frukten ger ett något obalanserat intryck.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 1998-2006?

 

Mina intryck av senare årgångar av Paul Bara Millésime:

2002: 91 (2016-04-10)

2005: 90 (2022-08-08)

2006: 88 (2018-04-28)

2008: 90 (2017-11-18)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar