Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 augusti 2023

1989 Cuvée Louise

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

 

10 december 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Den femte flighten avslutas med 89:an av Cuvée Louise. Den här årgången är lite mer chardonnaydominerad än vanligt, med 70 % av den gröna druvan i blandningen.

 

Det här är en härlig och mycket pigg champagne som är väldigt fräsch för sin ålder! Det är inte bästa årgången av Cuvée Louise, men den är gissningsvis mer långlivad än de flesta.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och nötig. Inslag av mogna äpplen, apelsin, brioche och hasselnötter.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak av mogna äpplen och apelsinmarmelad.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2008-2023

 

Mina tidigare intryck av Cuvée Louise 1989:

2020-10-10: 89

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar