Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 24 augusti 2023

Krug Grande Cuvée 163ème Édition

(37 % pinot noir, 32 % chardonnay, 31 % pinot meunier)

 

10 december 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Grande Cuvée 163ème Édition är den äldsta och mest utvecklade i den här flighten. Den är en underbar champagne idag!

 

Vinet från basårgången 2007 står för 73 % av blandningen, som totalt består av 145 viner från tolv olika årgångar (1990-2007). Flaskan blev degorgerad sommaren 2015. Druvfördelningen är för övrigt ovanligt jämn i den här utgåvan, med i princip en tredjedel av vardera sort.

 

Doft: Utvecklad och nötig. Inslag av kaffe, hasselnötter, kex, gula äpplen och mörk choklad.

 

Smak: Utvecklad, frisk, något fruktig och mycket torr smak av persika och hasselnötter. Hög syra och fantastisk längd.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Mina tidigare intryck av Grande Cuvée 163ème Édition:

2015-06-30: 88(+) (halvflaska)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar