(100 % chardonnay)
6 september 2025 (hos Björn i Limhamn)
Den tredje champagnen vid vår provning är Folie de Cramant 2012 från Philippe Glavier. Champagnen, som endast buteljeras på magnum, görs på chardonnay från egendomens bästa lägen i Cramant. Folie de Cramant betyder Cramants galenskap/vansinne. Parallellt med den här gör Philippe Glavier även en Folie du Mesnil.
Champagnen är jäst på ekfat och buteljerades i mars 2013. Flaskan degorgerades i augusti 2019 med en dosage på 4 g/l.
Det här är en jättebra champagne! Med tanke på att det är en magnumflaska och att det ”bara” var sex år sedan den degorgerades känns den dock oväntat utvecklad.
Doft: Utvecklad och gräddig. Efter hand uppstår lite brända toner. Inslag av smör, mogen banan, nötkräm, mogna lätt bokna äpplen och skaldjur.
Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med fin sälta. Välbalanserad. Mogna äpplen, citrus och stenfrukt. Hög syra. Lite kort.
Betyg idag: 88
Sannolikt bäst: 2024-2030
Jag har tidigare provat årgång 2015 av Folie de Cramant.



















