Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 augusti 2023

1988 Cuvée Louise

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

10 december 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

En prestigechampagne från 1988 kan vara en underbar upplevelse, men det här är dessvärre ingen perfekt flaska. Jag är på väg att avskriva den som defekt, som en del av deltagarna på provningen faktiskt gör, men den är trots allt klart drickbar. Det är tredje gången jag provar Cuvée Louise 1988 och det är bara vid ett av dessa tillfällen som flaskan varit riktigt bra.

 

Doft: Utvecklad doft med inslag av bokna äpplen och apelsin.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak som domineras av bokna äpplen och citron.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2008-2019

 

Mina tidigare intryck av Cuvée Louise 1988:

2019-11-23: 0

2020-10-10: 90

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar