Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 25 augusti 2023

2012 Dom Pérignon

(51 % pinot noir, 49 % chardonnay)

 

10 december 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Den halvblinda Nobelprovningen fortsätter med fyra årgångar av Dom Pérignon. Det handlar om 2012, 2010, 2009 och 2006 som serveras i en för oss okänd ordning.

 

Dom Pérignon 2012 fick föga förvånande mycket höga poäng av alla vinkritiker när den släpptes under coronaåret 2021 och det är tveklöst en champagne med stor potential. Här och nu, vid denna relativt korta provning, upplever jag den dock som tydligt ung och blyg, även om det finns en härlig energi som bubblar under ytan.

 

Fördelningen pinot noir och chardonnay är nästan 50/50, dosagen uppgår till 5 g/l och de första flaskorna som kom ut på marknaden blev enligt uppgift degorgerade i september 2020. Det är dock möjligt att den här flaskan har ett senare degorgeringsdatum.

 

Doft: Ung och reduktiv. Inslag av krut, tändstickor, citron och lite rostat bröd.

 

Smak: Ung, frisk, mycket torr och citrusdominerad smak. Tydligt oförlöst, men med en härlig energi. Måste vara 2012.

 

Betyg idag: 88(++)

 

Sannolikt bäst: 2030-2045

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar