Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 juli 2023

Jacques Selosse La Côte Faron (2014-bas)

(100 % pinot noir)

 

22 oktober 2022 (Johan P i Malmö)

 


 

Efter tre flaskor coteaux champenois serveras vi en flaska champagne blint inför vår dessert. Doften påminner väldigt mycket om Selosse, men jag kan inte riktigt placera den. Spontant tänker nog många av oss att det är en demi-sec eller sec, det vill säga en ganska söt skapelse, varför det skulle kunna vara Jacques Selosse Exquise, men smaken är tvärtom mycket torr och dessutom lite udda. Det visar sig att det är La Côte Faron med 2014-bas. Visserligen ung och rent objektivt en mycket bra champagne, men det känns inte som en helt korrekt flaska.

 

La Côte Faron görs på pinot noir från vingården med samma namn i Aÿ. I likhet med övriga lieux-dits från Selosse är den baserad på en så kallad réserve perpétuelle. När det gäller La Côte Faron, som kallades Contraste från början, startades denna årgångsblandning 1994. Denna utgåva med 2014-bas består således av vin från 1994-2014. Flaskan blev degorgerad i mars 2021. Jag har tidigare provat La Côte Faron med 2011-bas.

 

Doft: Generös, fruktig och fint oxiderad doft med massor av banan samt öl och lakrits.

 

Smak: Frisk, något fruktig, mycket torr och tydligt stram smak med hög syra. Det finns en del frukt, men den känns lite diffus och obestämbar.

 

Betyg idag: 85(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar