Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 juli 2023

2013 Vincent Charlot Collection Aline Pinot Noir

(100 % pinot noir)

 

12 november 2022 (hos Martin & Emma i Simrishamn)

 


 

Efter två aptitretare inleds vår provning (BYOB) med denna champagne.

 

Aline Serva som, tillsammans med maken Eric, driver butiken/baren/etc Au Bon Manger i Reims har med Collection Aline skapat en samling unika champagner i samarbete med ett antal utvalda småskaliga producenter. En av producenterna hon valt att jobba med är Vincent Charlot. Tillsammans bestämde de sig för att utgå från vingården La Chapotte i Charlots hemby Mardeuil, där man har samplanterat chardonnay, pinot noir och meunier. Men istället för att blanda alla druvorna i en enda champagne valde de att vinifiera de tre druvsorterna separat och göra tre olika champagner. Totalt har det blivit 900 flaskor per år och därmed endast 300 av vardera variant. Man har hunnit släppa årgångarna 2013 och 2014 medan 2015, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 och 2022 fortfarande lagras.

 

Det här är alltså den första årgången av denna champagne. Den blev buteljerad i juni 2014 och degorgerad i februari 2018 utan dosage.

 

Efter fem och ett halvt års lagring efter degorgering är det här fortfarande en förhållandevis ung skapelse, men den presterar riktigt bra ”redan” idag.

 

Doft: Komplex och kryddig doft med inslag av fänkål, smör, brioche, hallon, mandarinskal, gula vingummin, växthus och lite salmiak.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak av citron, hallon, müsli och lite persikoskal.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar