Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 juli 2023

2019 La Borderie De quoi te mêles-tu?

(100 % pinot noir)

 

18 november 2022 (Sparkling & Wine Malmö)

 


 

La Borderie är en intressant producent. Cuvée ”De quoi te mêles-tu?” görs på pinot noir från vingården med samma namn i Neuville-sur-Seine. Det handlar om rankor som planterades 1980 och som växer mot norr. Champagnen är delvis fatjäst (15 %) och den här utgåvan är uteslutande baserad på den härliga årgången 2019. Flaskan blev degorgerad i februari 2022 med en dosage på 1 g/l.

 

Det här är en mycket ung champagne idag som jag gärna återkommer till om några år!

 

Doft: Tydligt gröna toner. Har dessvärre inte antecknat mer än så.

 

Smak: Ung och stram med toner av omogna gröna äpplen, krita och citrus.

 

Betyg idag: 83(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2034?

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar