Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 25 juli 2023

Lacourte-Godbillon Mi-pentes (2015-bas)

(100 % pinor noir)

 

16 november 2022 (hemma)

 


 

Mi-pentes (”mitt i sluttningen”) är en blanc de noirs från Lacourte-Godbillon som görs på druvor från lite äldre stockar jämfört med druvorna som används till producentens på pappret enklare cuvéer (Terroirs d’Ecueil, Rosé och Brut Nature). Den är delvis fatjäst och den här utgåvan är baserad på 2015 års skörd (69 %) med tillägg av reservvin. Flaskan blev degorgerad i september 2019 med en dosage på 3 g/l.

 

En mycket bra champagne.

 

Doft: Parfymerad och komplex. Inslag av citron, kex, röda äpplen, tvål, vanilj samt franskbröd med senapsfrön och smör. Från och med andra glaset och med högre temperatur uppstår toner av ädelost.

 

Smak: Syrlig, fruktig, mycket torr, mycket ren och elegant. Citron, gröna äpplen, päron, lite mjölk och slutligen ost vid högre temperatur. Mycket hög syra.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar