Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 juli 2023

1973 Leclaire-Thiefaine Cuvée 05 – Le Millésimé

(100 % chardonnay)

 

12 november 2022 (hos Martin & Emma i Simrishamn)

 


 

Wow! Så häftigt att bli serverad den här blint. Det är en fantastisk champagne som är otroligt fräsch för sin ålder! Ingen runt bordet förstår att det här är en champagne från 1973, samtliga tror att den är betydligt yngre.

 

Champagnen är gjord på chardonnay från Leclaire-Thiefaines innehav i hembyn Avize. Flaskan blev sannolikt degorgerad hösten 2021.

 

Doft: Mogen och kryddig. Inslag av buljong, kött- och grönsakssoppa och bränt bröd.

 

Smak: Mogen och kryddig smak med härlig koncentration. Tydliga toner av kött- och grönsakssoppa samsas med bokna äpplen. Mycket lång och tydligt torr eftersmak.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: Nu!

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar