Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 juli 2023

Laherte Frères Blanc de Noirs (2020-bas)

(50 % pinot meunier, 50 % pinot noir)

 

7 november 2022 (Vin & Natur i Malmö)

 


 

Det här är en ny champagne från Laherte Frères. Den görs på hälften meunier och hälften pinot noir från odlingar i Le Breuil (Vallée de la Marne), Chavot (Côteaux Sud d’Épernay, Vallée de la Marne) och Moussy (Côteaux Sud d’Épernay, Vallée de la Marne). Den här första utgåvan består av vin från skörden 2020 som kompletterats med lika mycket reservvin från 2019. Champagnen är spontanjäst och lagrad på fat i sex månader. Den har delvis genomgått malolaktisk jäsning och är gjord utan dosage. Den totala produktionen uppgick till 3746 flaskor. Den här flaskan blev degorgerad i april 2022.

 

Vilken färg! Det här är alltså en blanc de noirs, men den blekrosa färgen får mig att tänka på en oeil de perdrix, en blek rosé.

 


 

Champagnen känns ung och oförlöst idag, men är inte utan charm!

 

Doft: Fruktig och efter hand lite parfymerad doft med inslag av smultron, citron, gula äpplen och hallongodis.

 

Smak: Bärig, frisk och mycket torr smak med lite gröna toner. Smultron och hallon får sällskap av röd citrus och Granny Smith-äpplen. Den höga syran sticker ut en aning och champagnen är ännu inte riktigt balanserad. Det kommer säkert rätta till sig med lite lagring, men kanske hade det varit fint med något gram dosage här, för balansens skull?

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 

Vin & Natur bjuder in till provning och dessa båda flaskor stjäl min uppmärksamhet. De fina etiketterna är designade av Hanna Albrektson från Malmö.

 


 

2 kommentarer: