Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 juli 2023

de Venoge Cordon Bleu Demi-Sec

(50 % pinot noir, 25 % chardonnay, 25 % pinot meunier)

 

22 oktober 2022 (Johan P i Malmö)

 


 

Middagen avslutas med dessert, som sig bör, och till denna – en modern variant av äppelkaka med vaniljsås – serveras en söt champagne.

 

Cordon Bleu Demi-Sec från de Venoge gör jobbet, men det krävs nästan att man äter något lagom sött (men inte för sött) till. På egen hand känns den ganska tung och man blir snabbt mätt på upplevelsen.

 

Flaskans degorgeringsdatum är okänt, men eftersom den har en äldre etikett utgår jag från att champagnen hunnit få åtminstone några års lagring på korken. Dosagen för aktuell utgåva är enligt uppgift 34 g/l.

 

Doft: Generös och fruktig doft av mogna äpplen och ingefära.

 

Smak: Fruktig smak av söt citrus, honung, söta äpplen och aprikos.

 

Betyg idag: 77

 

Sannolikt bäst: 2023-2032

 

Äppelkaka med vaniljsås (eller möjligen tvärtom):

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar