Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 31 juli 2023

Hélène Beaugrand Le Grand Carré Extra Brut (2018)

(100 % chardonnay)

 

18 november 2022 (Sparkling & Wine Malmö)

 


 

Familjen Beaugrand har en lång historia i omtalade hembyn Montgueux, först endast som vinodlare och därefter även som champagneproducent. Efter första världskriget var Beaugrands de första i byn som återplanterade vinrankor efter vinlusens härjningar i slutet av 1800-talet och huvudgatan i byn heter Rue Léon Beaugrand för att hedra en man som kämpade för att Montgueux skulle bli upptagen i appellationen Champagne, vilket byn är sedan 1927.

 

Hélène Beaugrand är barnbarn till Léon. Efter vinstudier i Bourgogne arbetade hon utomlands i fem år innan hon tog jobb som vinagent i Paris. I den rollen arbetade hon bland annat med familjens champagner. Tio år senare, 2008, återkom hon till Champagne och anslöt till familjefirman. 2018 beslutade sig familjen för att sluta göra champagne och istället för att bara sälja sina druvor till de stora husen, bestämde sig Hélène för att bryta sig loss och börja göra sin egen champagne. Hon fick med sig tre hektar mark och skapade Champagne Hélène Beaugrand.

 

Alla hennes vingårdar är i Montgueux och Hélène tillämpar ett hållbart arbetssätt och har som ambition att börja odla biodynamiskt. Precis som i Montgueux i stort odlar Hélène Beaugrand främst chardonnay, men har även en del meunier och lite pinot noir. Hon gör sex olika champagner och den totala årsproduktionen uppgår till 25000 flaskor. Delar av druvorna säljs till de stora husen, så det finns potential att öka produktionen i framtiden. Samtliga champagner är jästa i ståltank.

 

Här finns en intressant intervju med Hélène Beaugrand av australiska Champagne Every Day. Texten är även matnyttig för den som behöver uppdatera sina kunskaper om den unika byn Montgueux. För den som vill läsa ännu mer, har även bloggaren Vintomas en bra beskrivning av Montgueux.

 

Årgångslösa Le Grand Carré, som kan ses som producentens ingångsvin, görs på chardonnay och den här utgåvan är baserad på skörden 2018 och har en dosage på 1 g/l. Det finns även en brut nature-version, det vill säga en buteljering helt utan dosage. Det är intressant att konstatera att Hélène anser det vara fullt tillräckligt med ynka ett gram i dosage för att lyfta fram skillnaden mellan brut nature och extra brut! Det säger en hel del om druvorna hon arbetar med. Den här flaskan blev degorgerad någon gång i perioden december 2021 - januari 2022.

 

Det här är en bra champagne, som dock känns ung och ofärdig idag.

 

Doft: Diskret, något fruktig doft med inslag av päron och steniga mineraler.

 

Smak: Ung, frisk, mycket torr och relativt lätt smak som domineras av gröna äpplen och citrus. Mycket hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 81(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar