Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 juli 2023

2012 Michel Furdyna La Loge

(100 % pinot noir)

 

(Inlägg 2222)

 

18 november 2022 (Sparkling & Wine Malmö)

 


 

Michel Furdyna är en odlare som håller till i Celles-sur-Ource nere i Côte des Bar. Man äger mark i hembyn och de kringliggande byarna Gyé-sur-Seine, Landreville, Loches-sur-Ource, Neuville-sur-Seine och Plaines-Saint-Lange. Utöver pinot noir, som är den stora druvan här nere, odlar man även chardonnay, pinot blanc, meunier, petit meslier och arbane. Sortimentet består av tio champagner.

 

La Loge är en av producentens årgångschampagner. Den görs på odlarens äldsta innehav av pinot noir som växer i vingården La Loge. I den här årgången uppgår dosagen till 4 g/l.

 

En mycket bra champagne i en generös stil.

 

Doft: Generös, fruktig och kryddig doft med massor av körsbär. Dessutom äpplen, nötter och kex.

 

Smak: Generös, bärig och mycket torr smak av körsbär, citron och gröna äpplen.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar