Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 juli 2023

Nyetimber Classic Cuvée (2018-bas)

(46 % chardonnay, 35 % pinot noir, 19 % pinot meunier)

 

18 november 2022 (Sparkling & Wine Malmö)

 


 

Engelska Nyetimber fortsätter att expandera och har numera imponerande 350 hektar egna odlingar (varav 326 är i produktion).

 

Classic Cuvée, som görs på en blandning av de tre stora champagnedruvorna, är ett mycket välgjort och champagnelikt mousserande vin. På Nyetimber är man dessutom härligt detaljorienterade och till skillnad från en hel del av de stora champagnehusen delar man gärna med sig av alla detaljer kring vinerna. Den här utgåvan av Classic Cuvée är baserad på vin från årgångarna 2018 (79 %), 2016 (3 %), 2015 (7 %), 2014 (8 %), 2013 (2 %) och 2009 (1 %). Flaskan blev degorgerad den 18 maj 2022 med en dosage på 8,3 g/l.

 

Vinet är mycket bra redan idag, men vinner tveklöst på några års lagring.

 

Doft: Kryddig, fruktig och relativt generös. Inslag av päron, gula äpplen och mariekex.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och torr smak med en lätt bitter ton. Gröna äpplen, citrus och lite brioche.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 

Jag har tidigare druckit Nyetimber Classic Cuvée med 2013-bas. I det inlägget har jag även skrivit en del om producenten och dess historia.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar