Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 juli 2023

2008 Lanson Gold Label Brut Vintage

(53 % pinot noir, 47 % chardonnay)

 

3 november 2022 (hemma)

 


 

Lanson 2008 är mycket bra, men bör lagras några år till för maximal utdelning! Flaskan dricks över tre dagar. Champagnen är mer harmonisk och ännu bättre dag två och håller ihop väl även över tredje dagen.

 

Gjord utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i juli 2015.

 

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och efter hand fruktig. Inslag av jäst, krut, gula äpplen, fläder, citronskal, lite vit choklad, honung och kex.

 

Smak: Syrlig, något fruktig, torr och något utvecklad smak med viss sälta. Citron, gula äpplen, fläder, lite mörka körsbär och några björnbär. På slutet dyker det upp lite toner av bubbelgum. Bra struktur, fin syra och härlig längd.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2033

 

Jag har tidigare druckit årgång 1996 av den här champagnen.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar