Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 juli 2023

Chevreux-Bournazel Ratafia

(100 % pinot meunier)

 

13 november 2022 (hemma)

 


 

Stéphanie Chevreux och Julien Bournazel gör sin ratafia av meunier. Den här utgåvan är en blandning av årgångarna 2012, 2013, 2014 och 2016. Efter närmare fyra års lagring på fat buteljerades den i juni 2020. Total produktion: 575 flaskor.

 

Mycket bra! Jag dricker den vid sammanlagt sju tillfällen under en period av femton dagar. Den presterar faktiskt på topp från start och håller sedan ihop bra fram till åttonde dagen, innan den börjar tappa i intensitet.

 

Doft: Kryddig och nötig doft med lätt brända toner. Inslag av cognac, torkade körsbär, honung, citrus och nougat. Dag sex dyker det även upp toner av mandelmassa och på nionde dagen klister.

 

Smak: Frisk, fruktig, söt och aningen bitter smak med fin koncentration. Kanderade äpplen, apelsin, nötter och mogna körsbär. På sjätte dagen hittar jag även mandlar. Hög syra. Lång eftersmak med viss alkoholhetta.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: En blåsig kväll i november

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar