Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 juli 2023

2005 Philipponnat Réserve Millésimée

(ca 67 % pinot noir, 33 % chardonnay)

 

8 november 2022 (hemma)

 


 

Denna Réserve Millésimée (med något svårfotograferad etikett) var Philipponnats ”vanliga” årgångschampagne, med ungefär en tredjedel chardonnay i blandningen. Sedan 2008 har den ersatts av årgångschampagnen Blanc de Noirs, som är en druvren pinot noir, och 2005 var den sista årgången som gjordes av Réserve Millésimée. Den här flaskan blev degorgerad i augusti 2013 med en dosage på 4,3 g/l.

 

Det här är en snudd på fantastisk champagne som känns närmast perfekt att dricka idag!

 

Doft: Utvecklad och fruktig doft med inslag av mogna äpplen, kex, hasselnötter och torkade fikon.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr smak med fin koncentration. Mogna äpplen, citron och grapefrukt.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar