Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 30 juli 2023

2014 Rémi Leroy Mer sur Mont, med flera

(60 % pinot noir, 20 % pinot meunier, 15 % chardonnay, 5 % pinot blanc)

 

18 november 2022 (Sparkling & Wine Malmö)

 


 

Jag stannar till lite extra vid importören Winetastics monter där jag, utöver många andra godbitar, hittar några fina champagner från Rémi Leroy.

 

Mer sur Mont är en vingård i Rémi Leroys hemby Meurville. Årgångschampagnen som görs på druvorna härifrån, från rankor som planterades 1960, är pinot noir-dominerad med tillägg av meunier och chardonnay samt en skvätt pinot blanc. Blanc de quatre cépages, kallar Leroy det, det vill säga vitt av fyra druvor. Det här är den första årgången av denna champagne, som är jäst och lagrad på fat innan buteljering. Den här flaskan blev degorgerad i december 2020 med en dosage på 6 g/l.

 

Det är en härlig champagne! Den är ung, men redan klart njutbar.

 

Doft: Initialt tydliga inslag av ost. Därefter citrus, gröna äpplen, päron och honung.

 

Smak: Ren, frisk och torr smak med hög syra och bra energi.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Jag provar även dessa båda:

 


 

Brut Nature (2019-bas) (65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier): 80 % från basårgången 2019 och 20 % reservvin. Flaskan degorgerad i juni 2022 utan dosage. Den här är otroligt bra idag – betydligt bättre än när jag drack den (med samma basårgång) i september 2022! Generös och fruktig doft av körsbär och röda äpplen. Generös, bärig och mycket torr smak som domineras av körsbär.

Betyg idag: 88. Sannolikt bäst: 2027-2033

 

2018 Les Crots Rosé de Saignée (100 % pinot noir): Gjord på druvor från Les Crots, en liten odling på 0,22 hektar. Det här är den femte årgången (efter 2013, 2014, 2015 och 2016). Degorgerad i mars 2022 med en dosage på 1 g/l. Mycket lovande! Kraftfull och bärig doft av hallon, jordgubbar och tranbär. Ung, bärig, mycket torr och tydligt stram smak av hallon, röda äpplen och röd citrus.

Betyg idag: 85(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar