Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 juli 2023

2013 Bruno Roulot Millésime

(80 % pinot meunier, 20 % chardonnay)

 

18 november 2022 (Sparkling & Wine Malmö)

 


 

Bruno Roulot är ännu en ny bekantskap för mig. Han håller till i en by som heter La Chapelle-Monthodon i Vallée de la Marne, en halvtimmes bilfärd väster om Épernay. Bruno tog över verksamheten efter sina föräldrar 1981 och 2013 fick han sällskap av sin son Benoît. Det här är meunierdominerade trakter och familjens odlingar, utspridda i sex olika byar, består av 80 % meunier och 20 % chardonnay. Aktuellt sortiment består av tio champagner och en vit coteaux champenois.

 

Årgångschampagnen Millésime har samma druvblandning som firmans totala innehav. Dosagen uppgår till 7 g/l. Aktuell årgång idag, när denna text skrivs, har redan hunnit bli 2017.

 

Det här är en mycket bra champagne, men dosagen sticker ut och känns onödigt hög.

 

Doft: Generös och fruktig doft med inslag av mörka bär.

 

Smak: Fruktig, frisk och generös smak som domineras av blåbär och körsbär. Märkbar dosage.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar