Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 9 april 2021

2008 Philipponnat Blanc de Noirs

(100 % pinot noir)

 

4 november 2020 (hemma)

 


 

Denna blanc de noirs har ersatt Philipponnats vanliga årgångsvin, Réserve Millésimée, och det här var den första årgången. Det var för övrigt husets första druvrena pinot noir! Därefter har man även hunnit släppa den här champagnen i årgångarna 2009, 2011, 2012 och 2014. Parallellt med dessa har man också introducerat ett antal vingårdschampagner gjorda på 100 % pinot noir: Les Cintres, Le Léon och La Rémissonne.

 

Sin vana trogen jobbar Philipponnat med låg dosage och med 4,5 g/l är den här champagnen inte bara brut, som etiketten skvallrar om, utan även extra brut. Flaskan blev degorgerad i april 2014.

 


 

Det här är en fantastisk champagne som precis har äntrat sitt optimala drickfönster och sannolikt har många fina år framför sig.

 

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av äppeljuice, citrus, hasselnötter, crème brûlée och brioche. Senare dyker det även upp något rökta toner med tydliga inslag av charkuterier.

 

Smak: Utvecklad, kraftfull, fruktig, frisk och tydligt torr smak med påtaglig sälta. Mogna äpplen och citron får snart sällskap av clementin och därefter av skaldjur. Hög årgångstypisk syra, men perfekt balanserad!

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2020-2028

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar