Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 8 december 2023

2006 Bollinger Vieilles Vignes Françaises

(100 % pinot noir)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Bollingers prestigechampagne Vieilles Vignes Françaises bygger inte bara på druvor från en muromgärdad vingård, utan från två muromgärdade vingårdar. Dessa är Clos Saint-Jacques (0,21 ha) och Clos Chaudes-Terres (0,15 ha) i Aÿ. Här växer det oympade stockar av pinot noir, planterade en foule, vilket innebär att de snarare växer tätt och huller om buller än i långa raka rader. Till och med 2004 använde man även druvor från en tredje vingård, Croix Rouge i Bouzy, innan denna angreps av den fruktade vinlusen och därefter planterades om.

 

Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2006 är en otroligt bra champagne! Jag provade den här årgången för ganska exakt ett år sedan och den har tveklöst vuxit ett snäpp sedan dess. Samtidigt finns det ytterligare potential för den som både har en flaska i källaren och tålamod att vänta.

 

Doft: Underbar, kraftfull, komplex, blommig, gräddig och något rökig doft med lätt oxiderade toner. Inslag av mogna röda äpplen, röda bär, citrus, vanilj, kex och lite salmiak.

 

Smak: Syrlig, något fruktig, något kryddig och torr smak med härlig energi. Mogen citron, lime, röda bär, några nötter och en köttig ton.

 

Betyg idag: 94

 

Sannolikt bäst: 2025-2035

 

Mina tidigare intryck av Bollinger VVF:

1996: 93 (2021-10-09)

1999: 92 (2021-01-05)

2002: 92(+) (2022-10-22)

2006: 93 (2022-03-26)

2013: 92(+) (2022-09-28)

 

En bild från ett besök i vingården Clos Saint-Jacques i september 2022:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar