Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 december 2023

de Venoge Princes Brut 1st Edition

(34 % pinot meunier, 33 % pinot noir, 33 % chardonnay)

 

(Inlägg 2 400!)

 

25 mars 2023 (Johan P i Malmö)

 


 

Efter den omfattande closprovningen blir det gemensam middag, med mer vin.

 

Den här magnumflaskan serveras som aperitif. Det är den första utgåvan av en ny champagne i Princes-serien från de Venoge, som är gjord på en tredjedel vardera av de stora druvorna. Den här premiärutgåvan har 2018 som basårgång med tillägg av 35 % reservvin från 2014, 2015 och 2016. Vår flaska blev degorgerad i juni 2022 med en dosage på 5 g/l.

 

En välkommen nyhet är också att det, precis som på flaskorna från Pierre Péters exempelvis, finns en QR-kod på baksidesetiketten som man kan scanna för att få fram ovan nämnda information.

 

Det här är en mycket bra ung champagne.

 

Doft: Citrus, persika, brioche, bakverk och lite vanilj.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak som domineras av gröna äpplen och citrus. Snäll syra. Saknar lite djup idag, men det kan komma med lagring.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2024-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar