Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 2 november 2022

2013 Bollinger Vieilles Vignes Françaises

(100 % pinot noir)

 

28 september 2022 (hos Bollinger i Aÿ)

 


 

Vår masterclass med Denis Bunner fortsätter. Enligt inbjudan skulle det serveras en överraskning efter de båda inledande flaskorna. Ingen blev besviken när det var den här som dök upp!

 

Vieilles Vignes Françaises görs på pinot noir från oympade stockar i de båda vingårdarna Clos Saint-Jacques (0,21 ha) och Clos Chaudes-Terres (0,15 ha), belägna på var sin sida om Bollingers huvudkontor i Aÿ. Två vingårdar som mirakulöst nog klarat sig från att angripas av den fruktade vinlusen, phylloxera. Tidigare använde man sig även av druvor från vingården Croix Rouge i Bouzy till champagnen, men efter att denna vingård till slut angripits av vinlusen och därefter planterats om är det sedan 2005 endast de båda växtplatserna i Aÿ som används. Till skillnad mot moderna vinodlingar där rankorna är planterade i långa prydliga rader, växer rankorna här delvis huller om buller (en foule på franska), precis som man planterade sina vinstockar förr i tiden, och de är betydligt tätare planterade än vad man gör idag.

 


 

Innan provningen hade vi passande nog besökt vingården Clos Saint-Jacques.

 

Det här är den senaste årgången av prestigechampagnen. Totalt producerades det 2477 flaskor detta år och den här blev degorgerad i mars 2022. Dosagen uppgår till 6 g/l.

 

Det är en fantastisk champagne som är riktigt tillgänglig redan idag. Med det sagt förtjänar den självklart att lagras.

 


 

Doft: Kraftfull, kryddig och komplex. Inslag av mandlar, plommon, körsbär, röda äpplen, jordgubbar, krita och hasselnötter. På slutet dyker det även upp lite blommiga toner.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak av körsbär och mandlar med fin sälta och underbar koncentration

 

Betyg idag: 92(+)

 

Sannolikt bäst: 2030-2040

 

Mina intryck av tidigare årgångar av Bollinger VVF:

1996: 93 (2021-10-09)

1999: 92 (2021-01-05)

2006: 93 (2022-03-26)

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar