Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 27 december 2023

2020 Marteaux Guillaume Ratafia Champenois

(pinot meunier, pinot noir, chardonnay)

 

16 april 2023 (hemma)

 


 

Det här är mitt första möte med producenten Marteaux Guillaume i Bonneil (Vallée de la Marne). Guillaume Marteaux tillhör den skara odlare som väljer att byta plats på förnamn och efternamn i sitt producentnamn och helt enkelt sätter efternamnet först.

 

2003, när Guillaume var 23 år gammal började han successivt ta över verksamheten efter pappa Joël Marteaux. Han har idag tillgång till åtta hektar odlingar och har på senare år ställt om till ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Sortimentet består av fem champagner och en ratafia.

 

Guillaumes ratafia görs på druvor från en enda årgång, i det här fallet 2020. Druvblandningen i den här årgången är meunierdominerad med tillägg av mindre delar pinot noir och chardonnay. På flaskan anger man endast fördelningen mellan druvmust och alkohol (egendestillerad fine de champagne) och den är 77/23.

 

Det här är en fantastisk ratafia! Jag dricker den vid sammanlagt tio tillfällen under loppet av femton dagar. Den är mycket bra från start, men lyfter tydligt från och med dag fem och är som allra bäst dag sju till åtta. Därefter håller den ihop bra till och med dag tolv innan den börja tappa litegrann. Den fortsätter dock att hålla stilen och på femtonde och sista dagen är den fortfarande bättre än när jag öppnade den.

 

Doft: Fruktig och kryddig. Inslag av mörka körsbär och anis. På åttonde dagen dyker det upp lite ek och dag nio hittar jag katrinplommon. Dag tolv uppstår det tydliga toner av Coca-Cola.

 

Smak: Fruktig, söt (men inte jättesöt), frisk och oljig smak med fantastisk koncentration. Det är massor av mogna körsbär och blå plommon som på femte dagen får sällskap av russin. Dag nio blir plommonen katrinplommon. Initialt har den en tydlig alkoholhetta, men utan att det stör. Från dag fem avtar hettan och den blir mer harmonisk. Bra balans och fantastisk längd.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: En vecka efter att korken dras

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar