Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 20 december 2023

2007 Alfred Gratien Cuvée Paradis

(57 % chardonnay, 43 % pinot noir)

 

4 april 2023 (hemma)

 


 

Cuvée Paradis från Alfred Gratien i Épernay brukar vara ett säkert kort. Den tidigare officiellt årgångslösa prestigecuvéen – som dock alltid gjorts på druvor från en enda årgång – är sedan 2006 årgångsbetecknad. Denna 2007:a är således den andra årgången sedan skiftet. Jag köpte min flaska i november 2017. Aktuell årgång idag är 2015.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, brödig och något kryddig. Inslag av gula vingummin, kex, lite röda äpplen, en aning krut, smör och cantaloupe.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med en behaglig sälta och fantastisk koncentration. Mogen citron, gula äpplen, körsbär, hallon, ingefära och mandelmassa. Påtaglig syra. Lång eftersmak med mjöliga röda äpplen.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Mina intryck av andra årgångar av Cuvée Paradis:

2008: 90 (2018-08-22)

2009: 90 (2018-11-09)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar