Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 15 december 2023

2013 Régis Poissinet Cuvée Irizée Meunier

(100 % pinot meunier)

 

28 mars 2023 (hemma)

 


 

Régis Poissinet är en intressant producent i Cuchery (Vallée de la Marne). Régis tog över ansvaret för familjefirman (tidigare Poissinet & Fils) 2008 och har därefter börjat ställa om till ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Man äger sju hektar odlingar, fördelade på 35 odlingslotter, i byarna Cuchery, Baslieux-sous-Châtillon, Leuvrigny, Troissy och Mareuil-le-Port. Här i Marnedalen är pinot meunier den dominerande druvan och så ser det också ut hos familjen Poissinet, som även odlar chardonnay och en mindre mängd pinot noir.

 

Cuvée Irizée Meunier var den första champagnen som kom ut på marknaden under Régis egen etikett och därefter har han även hunnit släppa Cuvée Irizée Chardonnay, Terre de Rosé och Terre d’Irizée.

 

Champagnen är delvis (50 %) lagrad på fat och den här flaskan blev degorgerad i april 2017 med en dosage på 3,4 g/l. Även om den alltså hunnit få närmare sex års lagring på korken är det här en relativt nyköpt butelj (september 2022). Svensk importör är Winescout och champagnen är tillgänglig via privatimport på Systembolaget.

 

Det här är en mycket bra champagne, men en bristande intensitet drar ner helhetsintrycket. Det handlar möjligen om en svag flaska.

 

Doft: Fruktig doft med tydligt stalliga toner. Inslag av rabarber, plommon, smör och marsipan som under dag två följs av lakrits och häst.

 

Smak: Frisk, fruktig, mycket torr och relativt lätt. Rabarber, plommon, körsbär och ett par hasselnötter. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar