Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 2 december 2023

2008 Clos des Goisses Juste Rosé

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

 

25 mars 2023 (Café Live i Malmö)

 


 

Den sjunde flighten vid closprovningen avslutas med ännu en fantastisk ung champagne!

 

Det här är den sjunde årgången av rosévarianten av Clos des Goisses, efter inledande 1999 samt 2000, 2002, 2005, 2006 och 2007. Champagnen är delvis fatjäst (76 %) och majoriteten av vinerna (70 %) har inte genomgått den malolaktiska jäsningen. Från och med 2013 sägs den vara gjord med hjälp av saignéemetoden, men i den här årgången var det fortfarande blandning som gällde. Man tillsatte helt enkelt en mängd rött vin till det ursprungliga vinet. Vår flaska saknar degorgeringsdatum, men enligt samstämmiga uppgifter blev åtminstone vissa flaskor av den här champagnen degorgerade i mars 2019. Dosagen uppgår till hustypiska 4,5 g/l.

 

Doft: Bärig doft med inslag av hallon, röda äpplen och smultron.

 

Smak: Generös, bärig, frisk och torr smak av jordgubbar, röda vinbär, clementin och lime. Hög syra.

 

Betyg idag: 90(+)

 

Sannolikt bäst: 2029-2036

 

Jag har tidigare druckit årgång 2002 av den här champagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar