Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 juni 2023

2002 Clos des Goisses Juste Rosé

(64 % pinot noir, 36 % chardonnay?)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Roséflighten vid den stora 2002-provningen fortsätter och det här är första gången jag provar roséversionen av Clos des Goisses.

 

Premiärårgången av denna champagne var 1999 och därefter har man även hunnit släppa 2000, 2002, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 och 2012. Den produceras därmed inte riktigt lika ofta som den vanliga Clos des Goisses, som görs nästan varje år. Årsproduktionen av Juste Rosé uppgår normalt sett till 2000-3000 flaskor, men 2002 gjorde man endast 1008 buteljer. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2021 med en dosage på 4,5 g/l.

 

För att framställa den här champagnen har man enligt uppgift tillsatt 6 % rött vin (av pinot noir) till samma vin som användes för att göra den vanliga Clos des Goisses 2002, enligt mina uppgifter baserat på 62 % pinot noir och 38 % chardonnay. Givet tillsatsen av 6 % rött vin borde därmed den slutgiltiga druvblandningen till denna champagne uppgå till ungefär 64 % pinot noir och 36 % chardonnay, men förvirrande nog anger man 60/40 på flaskans baksida.

 

Det här är under alla omständigheter en fantastisk champagne!

 

Doft: Utvecklad, något fruktig och komplex. Inslag av plåster, kanderad röd frukt, aprikos, jordgubbar och järn.

 

Smak: Generös, frisk, fruktig och mycket torr smak av röda äpplen och jordgubbar. Hög syra.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2024-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar