Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 7 oktober 2023

Jacques Selosse Substance

(100 % chardonnay)

 

27 februari 2023 (hemma)

 


 

Jacques Selosse Substance – bara tanken på den framkallar lycka! Den här flaskan visar sig dessutom vara fullständigt underbar och perfekt utvecklad. Helt enkelt galet bra!

 

Årgångslösa Substance görs på chardonnay från vingårdarna Le Mont de Cramant och Les Chantereines i Avize och med hjälp av en solera som startades 1986. Det innebär att champagnen bygger på samtliga årgångar från 1986 och framåt och för varje årgång som adderas till blandningen ökar komplexiteten. Målsättningen med upplägget är att lyfta fram den lokala terroiren i Avize och sudda ut årgångsskillnaderna. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2016.

 

Doft: Kraftfull, utvecklad, komplex och finstämt oxiderad. Inslag av hyacint, mogna röda äpplen och tallbarr som följs av banan, mogen persika och marsipan.

 

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig smak av mogna äpplen, söt citrus, mogen persika och marsipan. Härlig intensitet och bra energi. Hög syra, men perfekt balanserad. Mycket lång eftersmak med toner av apelsin.

 

Betyg idag: 95

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 


 

Mina tidigare intryck av Substance:

2014-04-12: 96

2017-01-29: 93(+)

2019-10-13: 92(+)

2021-02-28: 93

2021-06-04: 92

2022-12-25: 0

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar