Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 13 oktober 2023

Krug Rosé 21ème Édition

(51 % pinot noir, 41 % chardonnay, 8 % pinot meunier)

 

4 mars 2023 (hemma)

 


 

Jag bjuder hem några vinvänner till en provning, med den försynta benämningen ”superprovning”. Jag lovar att plocka fram ett gäng spektakulära flaskor och gästerna ombeds ta med sig var sin bra butelj. Allt serveras sedan blint.

 

Det här är vår aperitif. Krug Rosé 21ème Édition har 2008 som basårgång och det här är den första utgåvan av Krug Rosé som fick ett editionsnummer, på samma sätt som man sedan tidigare börjat göra för systerchampagnen Grande Cuvée. Blandningen består av totalt 57 viner från sex årgångar, där den äldsta är 2002. Det röda vinet som tillsätts (10 % av blandningen) kommer från 2008 och Krugs innehav av pinot noir i Aÿ. Den här flaskan blev degorgerad sommaren 2016. Dosagen uppgår enligt uppgift till 6 g/l.

 

Mycket lovande, men fortfarande ung. Jag upplever att den saknar lite kropp, åtminstone i förhållande till min förväntansbild.

 

Doft: Jordig, bärig och efter hand lite rökig. Inslag av hasselnötter, hallon, mandarin, vitpeppar, lite kex och några röda äpplen som senare följs av krut och klart brända toner.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av hallon, mandarin och lite röda äpplen. Hög syra.

 

Betyg idag: 89(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2035

 

Mina tidigare intryck av Krug Rosé:

Äldre utgåva: 90 (2016-09-02)

20ème Édition: 91 (2017-10-07)

24ème Édition: 89(+) (2021-12-11)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar