Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 17 oktober 2023

1973 de Venoge Rosé

(100 % pinot noir)

 

4 mars 2023 (hemma)

 


 

de Venoge Rosé 1973. Det här är en magnumflaska som degorgerades 2019 och som kommer direkt från huset i Épernay. Det är en fantastisk champagne som är otroligt pigg för sin ålder! Jag serverar den blint på vår provning och ingen förstår att den är 50 år gammal. En av deltagarna gissar att den är från 2009.

 

Champagnen är framställd med hjälp av saignéemetoden och dosagen är sannolikt låg.

 

Doft: Kraftfull, mogen, jordig och kryddig. Inslag av häst, mogna jordgubbar, hallongodis, svarta vinbär, bränt trä, blod och smör.

 

Smak: Mogen, frisk och jordig smak av körsbär, röda och svarta vinbär samt jordgubbar. Hög syra och tydliga tanniner.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2020-2023

 

Jag har nyligen druckit 1977 de Venoge Rosé, även den från en magnumflaska som degorgerades 2019.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar