Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 3 oktober 2023

2009 Corbon Chardonnay

(100 % chardonnay)

 

22 februari 2023 (hemma)

 


 

Corbon är en spännande producent från Avize. Familjens historia som vinodlare startar när Charles Corbon, som arbetar för ett champagnehus i Avize, förvärvar en druvodling på 1920-talet. Hans son Albert visar från början inget större intresse av att föra traditionen vidare, utan det är först på 1960-talet som han, tillsammans med sin son Claude, återupptar vinodlandet. Under den ekonomiska krisen på 1970-talet, som bland annat leder till att priserna på druvor rasar, blir det svårare och svårare att sälja sin skörd och man väljer istället att börja producera sin egen champagne. Claudes dotter Agnès Corbon ansluter till familjefirman 2006, efter att först ha utbildat sig till ingenjör och arbetat i livsmedelsindustrin under ett antal år, och är numera ansvarig för verksamheten.

 

Familjen Corbon äger sex hektar odlingar, varav en tredjedel i hembyn, och tillämpar ett hållbart arbetssätt. Man säljer fortfarande lite mer än hälften av druvorna och den egna produktionen uppgår endast till strax över 10000 flaskor per år. I förhållande till den begränsade produktionen gör man dock ett förhållandevis stort antal olika champagner.

 


 

Den här årgångschampagnen görs på chardonnay från Avize. Flaskan blev degorgerad i december 2020 med en dosage på 4 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne! Den dricks över tre dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Jäst, steniga mineraler, grapefrukt, citronolja och gula äpplen följs av inslag av aprikos, anis och kex.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med en hel korg av gul frukt: söt grapefrukt, citron, persika, gula äpplen, gula päron och aprikos. Hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar