Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 2 oktober 2023

Charles Dufour Bulles de Comptoir #5 c’est joli!

(60 % pinot noir, 30 % chardonnay, 10 % pinot blanc)

 

17 februari 2023 (hemma)

 


 

Det här är den femte utgåvan av Bulles de Comptoir från Charles Dufour. I vanlig ordning kommer flaskan med en iögonfallande etikett men den här känns oväntat udda, smart och avskalad, även för att vara Dufour!

 

Bulles de Comptoir #5, med undertiteln c’est joli!, är baserad på vin från 2014 års skörd med tillägg av reservvin från 2010-2013. Flaskan blev degorgerad i januari 2017 med en dosage på ca 4 g/l.

 

Den här känns perfekt utvecklad idag! Det är en riktigt härlig champagne med underbar fint oxiderad doft. Den dricks över tre dagar och håller ihop väl, även om den tappar en del till sista dagen. Betyget är möjligen något generöst, men steget under hade känts snålt.

 

Doft: Utvecklad, oxiderad, parfymerad, kryddig och komplex. Inslag av mogna äpplen (Cox Orange), tallbarr, citrus, senap, honung, lakrits och svamp.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr smak med fin sälta och bra intensitet. Gula äpplen, päron och mogen citron. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2024

 

Mina intryck av andra utgåvor i serien:

#4 Vinorama: 87 (2016-08-16)

#7 Assemblage: 89 (2021-09-24)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar