Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 19 juli 2021

Jacques Selosse Substance

(100 % chardonnay)

 

28 februari 2021 (hemma)

 


 

Åh, Substance! Denna underbara skapelse som jag dricker alldeles för sällan. Substance görs på druvor från vingårdarna Le Mont de Cramant och Les Chantereines i Avize och bygger på en solera – en riktig solera till skillnad mot vad som ofta är fallet i Champagne – som Anselme Selosse startade 1986. Inspirerad av hur man producerar sherry ville han skapa en champagne som suddar ut skillnaderna mellan de olika årgångarna. Till skillnad mot en vanlig så kallad perpetual reserve (réserve perpétuelle, evig blandning), där vinet från basårgången blandas med blandningen av reservviner och därefter buteljeras, lagras vinet från den senaste skörden tillsammans med vinet från soleran innan det buteljeras. Typiskt sett buteljeras en champagne året efter den senaste skörden, d v s en blandning med basårgång n buteljeras år n+1, men när man använder sig av en solera buteljerar man vinet år n+2. I Substance utgör den yngsta årgången 22 % av blandningen och på grund av lagringsmetoden ska den inte gå att urskilja när man dricker det färdiga resultatet. Den första utgåvan av Substance, som då kallades för Origine, bestod av vin från årgångarna 1990, 1989, 1988, 1987 och 1986. Den buteljerades 1992 och kom ut på marknaden 1997 och 1998. Numera får Substance ungefär sex års lagring på jästfällningen innan flaskorna degorgeras med en minimal dosage.

 


 

Den här flaskan blev degorgerad i februari 2015. Det innebär möjligen att den har 2007 som basårgång, d v s består av samtliga årgångar från 2007 tillbaka till 1986. Jag köpte den från Franska Vinlistan i oktober 2015.

 

Det här är i vanlig ordning en fantastisk champagne!

 

Doft: Kraftfull, utvecklad, komplex och tydligt oxiderad. Inslag av marsipan, bokna äpplen, mogen persika, gräddkola, apelsinskal, hasselnötter, kaffe, grön banan och kex.

 

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig. Tydligt torr, men med viss sötma. Äpplen samsas med stenfrukt och citrus.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2021-2030

 

Mina tidigare intryck av Substance (med länkar till resp inlägg):

2014-04-12: 96

2017-01-29: 93(+)

2019-10-13: 92(+)

 

Två flaskor Selosse från två dagar i februari:

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar