Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 18 oktober 2023

1973 Gérard Dubois Millésime

(100 % chardonnay)

 

4 mars 2023 (hemma)

 


 

Jag serverar ännu en sendegorgerad 73:a på min ”superprovning”, men den här är inte lika fräsch som magnumflaskan från de Venoge.

 

Det här är en årgångschampagne från Gérard Dubois från Avize och etiketten är som synes lånad från instegschampagnen Brut Tradition. När den här champagnen släpptes från början stod det rimligen Jean Dubois (pappa till Gérard) på etiketten, för det var var han som var verksam då. Den här flaskan blev enligt uppgift degorgerad i oktober 2020.

 

Det är fortfarande en mycket bra champagne, men den har passerat sina bästa dagar.

 

Doft: Kraftfull, mogen, kryddig och komplex. Inslag av vårrullar (en hel Kinarestaurang, enligt någon runt bordet), choklad, torkad frukt, buljong, kött- och grönsakssoppa, smutsig honung och valnötter.

 

Smak: Mogen och frisk smak av choklad, russin, buljong och valnötter.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2021

 

Jag har tidigare druckit årgång 1970 av denna champagne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar