Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 2 oktober 2023

Charles Dufour Bulles de Comptoir (face b) Rosexpress 14

(100 % pinot noir)

 

18 februari 2023 (hemma)

 


 

Bulles de Comptoir (face b) Rosexpress 14 har en etikett som knyter an till den parallellt släppta systerchampagnen Bulles des Comptoir #5, men här är bubblorna just bubblor och inte bara prickar. Tittar man noga på de båda etiketterna inser man också att det är samma mönster.

 

Det här är en roséchampagne som är gjord på pinot noir från skörden 2014 och med hjälp av blandning. Flaskan blev degorgerad i januari 2017.

 

Det här är en mycket bra champagne. Roséchampagnerna i face b-serien brukar inte imponera lika mycket som ”de vanliga” Bulles de Comptoir-champagnerna, men den här presterar riktigt bra och är den bästa jag druckit.

 

Doft: Utvecklad, bärig och något kryddig. Inslag av stall, hallon, rabarber, röd citrus, jäst, lakrits och rosor.

 

Smak: Utvecklad, bärig, frisk och mycket torr. Relativt lätt. Hallon, röda äpplen och lite lakrits.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2024

 

Mina intryck av andra Bulles de Comptoir face b:

Rosexpress 15 (2015): 83 (2019-09-02)

Orange Sanguine (2016): 78 (2020-05-07)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar