Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 4 juni 2014

Jacques Selosse Substance


(100 % chardonnay)

12 april 2014 (hemma)

Doft: Mogen, komplex, fruktig, parfymerad och något kryddig doft. Tydliga sherrytoner med inslag av gräddkola, mogna gula äpplen, honung och apelsin. Efter hand även lakrits, brioche och en aning bränt bröd.

Smak: Utvecklad, frisk, kryddig och komplex. Mineral, grädde, gula äpplen, mogen citrus, citrusskal och grapefrukt. Lång, mycket torr eftersmak med inslag av tobak.

Kommentar: Oj, vilket vin! Känslan är snarare mogen chablis med kolsyra än champagne! Kanske den ultimata kombinationen av fylligt och friskt.

Anselme Selosse i Avize är fortfarande kultodlaren nummer ett i Champagne och det är ingen tvekan om vilket inflytande han haft över den nya generationen odlare. Och därmed hur viktig han varit för hela regionens utveckling de senaste tjugo åren! Substance är en solerablandning baserad på samtliga årgångar sedan 1986. Utöver att vara Anselmes största vin är det även det ultimata uttrycket för hembyns terroir. Genom att blanda många olika årgångar försvinner nämligen årgångsvariationerna och jordmånens karaktär lyfts fram. Och för varje år som går blir champagnen allt mer komplex!

Degorgerad 24 oktober 2007. Underbar guldgul färg. Utan tvekan ett unikt vin!

Betyg idag: 96

Sannolikt bäst: 2015-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar