Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 16 oktober 2023

2006 André Clouet Le Clos

(100 % pinot noir)

 

4 mars 2023 (hemma)

 


 

Vår provning fortsätter och det här är den första årgången av Le Clos från André Clouet, vingårdschampagnen som endast görs på magnum.

 

En mycket bra och till synes fullt utvecklad champagne.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, något kryddig och komplex doft med lätt, lätt laktiska toner. Efter hand uppstår något brända toner. Inslag av grapefrukt, citron, aprikos, lite gräddkola, kräftstjärtar och röda bär.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr. Söt grapefrukt, mogen citron, aprikos och mandelmassa. Snäll syra och bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Jag har tidigare provat årgång 2007 av Le Clos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar