Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 2 september 2023

Jacques Selosse Substance

(100 % chardonnay)

 

25 december 2022 (hemma)

 


 

Det är alltid en känsla av julafton när man öppnar en flaska Substance, inte minst när det sker i jultider! Den här visar sig dock vara en allt annat än perfekt flaska. Doften är fantastisk och komplex med flera av de klassiska Selosseinslagen, men smaken är tydligt endimensionell. Den lyfter visserligen ett snäpp till dag två och hade det varit en annan champagne, med en annan förväntansbild, hade jag nog satt ett annat betyg. Nu kan det inte bli annat än noll. Flaskan, som uppenbarligen råkat ut för något, blev degorgerad i september 2013.

 

Doft: Utvecklad, rik, blommig, kryddig, komplex och något oxiderad. Inslag av hyacint, fat, öl, hasselnötter, vax, kaffe, bokna äpplen, banan och persika.

 

Smak: Utvecklad, frisk, blommig, mycket torr, relativt lätt och tydligt endimensionell. Apelsinskal, nötter och banan, men mer syra än frukt.

 

Betyg idag: 0

 

Mina tidigare intryck av Substance:

2014-04-12: 96

2017-01-29: 93(+)

2019-10-13: 92(+)

2021-02-28: 93

2021-06-04: 92

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar