Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 24 oktober 2023

2002 Fleur de Passion

(100 % chardonnay)

 

16 mars 2023 (hemma)

 


 

Fleur de Passion 2002 är en fantastisk champagne! Det här är tredje gången jag dricker den här årgången och den befinner sig i en riktigt fin fas nu.

 

Jag köpte den här flaskan vid ett besök hos Diebolt i september 2013. Aktuell årgång idag är just 2013.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något gräddig. Inslag av ananas, honung, kanderad citron och persika som senare följs av bröd, mandlar och smör.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr smak med tydlig sälta. Till en början ananas, persika, gula äpplen, grapefrukt och citron. Efter hand uppstår tydligt gräddiga toner med inslag av kex och smör. Senare även mandlar. Härlig intensitet, hög syra och jättebra längd.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina tidigare intryck av Fleur de Passion 2002:

2016-01-15: 90

2022-10-22: 92

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar