Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 september 2023

1977 de Venoge Rosé

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

 

4 januari 2023 (hemma)

 


 

de Venoge Rosé 1977 på magnum, en sendegorgerad flaska.

 

Det här är en fantastisk champagne! Den är otroligt fräsch, men bör nog ändå konsumeras inom det närmaste året. Den dricks över sex dagar och tappar en del redan till dag två, men håller sedan ihop väl under resterande dagar.

 

Roséchampagnen är gjord med hjälp av saignéemetoden, där man därefter sannolikt tillsatt 20 % chardonnay. Uppgiften, liksom flaskan, kommer direkt från huset men är ändå behäftad med viss osäkerhet. Flaskan blev degorgerad 2019 med en dosage på 4 g/l.

 

Det här är för övrigt första gången jag dricker en champagne från 1977.

 


 

Doft: Kraftfull, utvecklad och örtig. Inslag av Hallonsoda, rosor, bränt bröd, körsbär och peppar. Senare tydligt rökig.

 

Smak: Utvecklad, frisk och tydligt torr. Hallonsoda, körsbär, tranbär och svarta vinbär. Hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2019-2023

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar