Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 september 2023

2010 Michel Loriot Apollonis Inspiration de Saison

(65 % pinot meunier, 35 % chardonnay)

 

10 januari 2023 (hemma)

 


 

Michel Loriot har döpt sitt champagnemärke efter Apollonis, som var dotter till guden Apollon i den grekiska mytologin. Han håller till i Festigny i Vallée de la Marne och startade sin verksamhet 1977, men hans förfäder har varit vinbönder sedan 1675. Här odlar han vin och producerar champagne tillsammans med sin fru Martine, deras dotter Marie och hennes make Alban. De äger sju hektar i hembyn, fördelade på tjugo lotter, där de odlar meunier (80 %), chardonnay (18 %) och pinot noir (2 %). Man tillämpar ett hållbart arbetssätt, men det som framförallt utmärker verksamheten är Michel Loriots stora musikintresse. Man spelar klassisk musik både ute på fälten och inne i källaren för att stärka rankornas motståndskraft och stimulera jästen i flaskorna.

 

Sortimentet består av nio champagner.

 

Michel Loriot är även ordförande för Vignerons Indépendants de France, en branschorganisation för små och oberoende vinodlare i Frankrike.

 

Inspiration de Saison är en årgångschampagne som görs på en blandning av meunier och chardonnay. Den här flaskan blev degorgerad i augusti 2018 med en dosage på 5 g/l.

 

En mycket bra champagne, som fortfarande känns ung och oförlöst. Den är tydligt stram till en början, men öppnar upp sig framåt slutet av andra glaset.

 

Doft: Citron, lite röd frukt och hasselnötter. Efter hand även nougat och mandlar.

 

Smak: Syrlig och mycket torr. Ung, ren och naturlig. Tydligt stram till en början. Det känns som att dosagen är lägre än angivna 5 g/l. Till en början är det bara omogen citron, men senare dyker det även upp toner av röda bär och mandelmassa. Mycket hög syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar