Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 5 september 2023

Agrapart Expérience 07

(100 % chardonnay)

 

28 december 2022 (hemma)

 


 

Expérience från Pascal Agrapart är en helt unik champagne som uteslutande är gjord på druvor, det vill säga utan några som helst tillsatser, vilket egentligen inte är tillåtet. Som liqueur de tirage använder han druvmust från nästa års skörd.

 

2002 bad Pascal Agrapart om tillstånd att få göra en champagne helt utan tillsatser – vilket han något överraskande fick – och experimenterade därefter under flera år för att få en förståelse för hur vinet skulle utvecklas över tid. Så vitt jag förstår är det här (2007) den första årgången som kom ut på marknaden. Jag köpte min flaska på Les Caves du Forum i Reims i augusti 2016. Aktuell årgång idag är 2016.

 

Druvorna till champagnen kommer från gamla rankor i vingårdarna Les Robarts i Avize och Les Bionnes i Cramant. Det är alltså, om man så vill, hälften Avizoise och hälften Minéral. Den första jäsningen sker spontant på fat och så långt är inget särskilt konstigt. Det unika sker istället när vinet ska buteljeras, vilket normalt sker i början av året efter skörden (allra tidigast 1 januari enligt regelboken). Då tillsätter man i vanliga fall, helt enligt appellationsbestämmelserna i Champagne, en så kallad liqueur de tirage, en blandning av vin, socker och jäst, till det stilla vinet. Denna tillsats sätter i gång den andra jäsningen, varpå bubblorna skapas. Det Agrapart gör istället är att han inväntar nästa års skörd och tillsätter ojäst druvmust från denna till det jästa och lagrade basvinet från föregående år. Sockret och den naturliga jästen i den tillsatta druvmusten räcker för att få igång jäsningsprocessen i flaskan.

 

Expérience är självklart även gjord utan filtrering och utan tillsats av klarningsmedel, svavel och dosage.

 


 

Det här är en underbar champagne! Samtidigt som man förstår varför inte alla gör champagne på det här sättet – det är ju inte ens tillåtet – är det fascinerande att inse att det inte bara fungerar utan dessutom blir så här bra.

 

Doft: Komplex. Först massor av citron i olika former: citrongodis, lemoncurd, citronsaft… Därefter även krusbär, krita, salta pinnar och gröna äpplen. Dag två uppstår skönt oxiderade toner med inslag av hyacint och marsipan, som får mig att tänka på Selosse.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och mycket torr smak av citron, krusbär och gröna äpplen. Otroligt ren och naturlig med bra energi. Tydlig syra, men samtidigt perfekt balanserad. Dag två uppstår skönt blommiga och lätt oxiderade toner.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar