Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 26 september 2023

Bolieu Carnet de Léone

(100 % chardonnay)

 

2 februari 2023 (hemma)

 


 

Carnet de Léone från Bolieu är en hyllning till Léone Beaulieu, som grundade domänen tillsammans med sin make André. Champagnen görs på chardonnay från hembyn Bassuet.

 

Flaskan blev degorgerad i maj 2021. Basårgången är inte angiven, men det här är en champagne som brukar få åtta års lagring på jästfällningen och givet att det stämmer även för den här utgåvan handlar det om 2012 (som buteljerades våren 2013).

 

Det här är en riktigt härlig champagne! Den dricks över två dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Komplex doft med inslag av gröna äpplen, vita blommor, peppar och jäst som följs av bulldeg, croissant, apelsin och mandlar.

 

Smak: Syrlig, något fruktig, mycket torr och komplex smak med bra intensitet och fin energi. Gröna äpplen, citron, apelsin och mandlar. Dag två även aprikos och mandarin.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar