Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 23 september 2023

Larmandier-Bernier Blanc de Blancs (2008-bas)

(100 % chardonnay)

 

26 januari 2023 (hos Marina i Lund)

 


 

Det är blindprovning (BYOB) och utöver en massa härliga stilla viner serveras det även tre champagner. Denna årgångslösa blanc de blancs från Larmandier-Bernier är den första av dessa.

 

Det här är föregångaren till den champagne som idag kallas för Longitude. Den här utgåvan har 2008 som basårgång och flaskan blev degorgerad i februari 2011 – allt enligt inristningen längs flaskans botten.

 

Det här är tveklöst en mycket bra champagne, men den borde ha druckits för några år sedan. Möjligen har den lagrats lite för varmt, men det är bara en känsla jag får.

 

Doft: Utvecklad doft av burkchampinjoner, kex, hasselnötter och apelsinmarmelad.

 

Smak: Utvecklad, frisk och torr. Det finns fortfarande lite frukt kvar, men den känns klart ”over the top” idag.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2016-2020

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2012-bas: 84 (2017-07-04)

 

I botten av flaskan döljs sanningen. Fast på utsidan:

 


 

L för Larmandier, BB för Blanc de Blancs, 8 för basåret och 0211 för månaden och året flaskan degorgerades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar