Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 september 2023

1996 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire

(100 % pinot noir)

 

3 januari 2023 (hemma)

 

 

Det här är tredje gången jag dricker Le Clos Saint-Hilaire 1996 och den har aldrig varit bättre. Trots att det hunnit gå mer än tjugosex år sedan skörden och uppskattningsvis ca sjutton år sedan den degorgerades, känns det som att det är först nu som den är drickfärdig. Mycket har sagts om årgången 1996 i Champagne – både bra och dåligt – men här har vi tveklöst en champagne som är ganska representativ för året: fantastisk, men tålamodskrävande.

 

Jag har beskrivit Le Clos Saint-Hilire ganska utförligt i tidigare inlägg, men i korthet handlar det om en champagne som görs på ekologiskt odlad pinot noir från rankor med låga skördeuttag. Champagnen får som regel lång lagring på jästfällningen och mycket låg eller ingen dosage. Den här årgången gjordes utan dosage och det producerades totalt 6500 flaskor.

 

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget, från beställningssortimentet om jag minns rätt, i maj 2007. Aktuell årgång idag är 2006.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig. Inslag av citron, gröna äpplen, aprikos, mogna röda bär, lite mint och efter hand apelsin. Dag två även mycket lakrits.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och mycket torr smak med viss sälta och härlig intensitet. Mycket pigg! Dessutom otroligt ren och naturlig med bra energi. Mycket hög årgångstypisk syra, men perfekt balanserad. Citron, lite lime och röda vinbär får efter hand sällskap av apelsin och gula äpplen. Mycket lång och mycket torr eftersmak.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Mina tidigare intryck av Le Clos Saint-Hilaire 1996:

2019-12-23: 89(+)

2021-10-09: 90

 

Mina intryck av andra årgångar:

1995: 92 (2020-08-28)

1998: 91 (2023-01-02)

2002: 92 (2022-10-22)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar