Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 21 september 2023

2007 Paul Déthune Cuvée à l’Ancienne

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

23 januari 2023 (hemma)

 


 

Cuvée à l’Ancienne från Paul Déthune är en fatjäst årgångschampagne som görs på druvor från vingårdarna Les Crayères och Les Secs i Ambonnay. Som namnet antyder är målsättningen att skapa en champagne på samma sätt som gjorde förr i tiden, vilket bland annat gestaltar sig genom en handknuten förslutning med snöre och vax. Flaskan blev degorgerad i juni 2015.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne! Den dricks över tre dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Kraftfull, utvecklad, fruktig, gräddig, kryddig, nötig och oxiderad doft med toner av cognac och calvados. Inslag av mogna äpplen, smör, gräddkola, fikon, ek och vanilj.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, torr och oxiderad. Mogna röda äpplen, citron, nougat och kaffe. Dag tre även apelsin.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2017-2024

 


 

Mina tidigare intryck av Cuvée à l’Ancienne:

2007-bas: 89 (2016-09-01)

2008-bas: 91 (2018-08-24)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar