Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 1 september 2023

2019 Dumangin Ratafia Champenois Force

(100 % pinot noir)

 

24 december 2022 (hemma)

 

Den ambitiöse Gilles Dumangin har, vid sidan om sin champagne och whisky (!), stort fokus på ratafia. Den här är gjord på must av pinot noir från skörden 2019.

 

Dessvärre hade jag fullt fokus på att dricka, så det blev ingen bild på flaskan.

 

Det här är en mycket bra ratafia! Jag dricker den vid sex tillfällen under en period av fjorton dagar. Den presterar bra från start, men är som allra bäst mellan dag sju och fjorton.

 

Doft: Fruktig och något kryddig. Inslag av aprikos, citron, nötter och ek till en början. Dag tre även lite honung. På sjunde dagen dyker det upp mörka körsbär och peppar.

 

Smak: Fruktig, oljig, söt och frisk. Initialt med viss alkoholhetta, men den dämpas redan från andra dagen. En hög syra matchar den söta frukten. Det är mest aprikos till en början, men på tredje dagen hittar jag även fina toner av mandarin och dag sju kommer körsbären även i smaken. Mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: Nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar